شناسهٔ خبر: 128064 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نشست کارگروه راهبری دومین کنفرانس بین‌المللی بهبود تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی برگزار شد

نشست تاب‌آوری بیمارستان‌ها اولین جلسه کارگروه راهبری "دومین کنفرانس بهبود تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی" با حضور نمایندگان، سازمان‌ها دستگاه‌های اجرایی و مراکز ذیربط در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اولین جلسه کارگروه راهبری "دومین کنفرانس بهبود تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی" با حضور نمایندگان، سازمان‌ها دستگاه‌های اجرایی و مراکز ذیربط در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه که با حضور نمایندگان دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران، دفتر همکاری‌های بین‌الملل، اداره کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات و کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان اورژانس کشور، امور نظام فنی و اجرایی مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات دولتی و عمومی به همراه نمایندگان معاونت‌ها و بخش‌های مختلف آموزش و توسعه فناوری، پایش و هوشمندسازی، آتش و ساختمان، مسکن و سیستم‌های ساختمانی، معماری و طراحی محیط، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، در خصوص موضوعات فنی، مدیریتی و اقدامات پیشنهادی برای برگزاری هرچه پربارتر دومین کنفرانس بین‌المللی بهبود تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی بحث و تبادل نظر شد. 

شرکت کنندگان در این جلسه ضمن توضیح آخرین اقدامات انجام شده در زمینه افزایش تاب آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی به طرح اولویت‌ها و چالش‌های مرتبط با موضوعات کنفرانس در ارگان متبوع خویش پرداختند.

توجه به اهمیت ارزیابی و بهسازی ساختمان‌ها و تاسیسات درمانی در کشور، برنامه‌ریزی جامع، مدون و هماهنگ، ثبت اطلاعات فنی و ارزیابی به منظور اتخاذ تصمیمات مدیریتی مناسب در این راستا، لزوم توجه به سامانه‌های هشدار سریع در مراکز حیاتی به ویژه بیمارستان‌ها در شهرهای بزرگ، توجه به موضوعات معماری و مکانیابی مناسب و متناسب با تاب‌آوری در برابر سوانح طبیعی، مباحث مربوط به نگهداری ساختمان‌ها و تاسیسات موجود و حفاظت در برابر حریق در این ساختمان‌ها و تاسیسات درمانی از عمده موضوعات مورد اتفاق نظر اعضای کارگروه بود. همچنین مقرر شد در هر یک از زمینه‌های مطرح شده، میزگردهای بررسی و ارائه اقدامات انجام شده از سوی اعضای مربوطه، برگزار شود.

در این جلسه مقرر شد طی دو روز برگزاری کنفرانس در تاریخ های ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ فضایی پیش‌بینی شود تا سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی امر بهداشت و درمان کشور به ارائه تجربیات خود در زمینه بهبود تاب آوری فضاهای درمانی بپردازند. علاوه بر موارد یادشده، محورهایی نظیر تاب‌آوری شبکه بهداشت و درمان، معماری و جانمایی صحیح فضاهای درمانی در مقیاس شهری و کشوری در محورهای کنفرانس گنجانده شود.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دومین کنفرانس بهبود تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی به عنوان یکی از فعالیتهای پیش‌بینی شده در پروژه "پشتیبانی اضطراری از بیمارستانها و سکونتگاههای ایمن‌تر" در کشور جمهوری اسلامی ایران است. این پروژه توسط برنامه اسکان بشر ملل متحد در همکاری با دولت جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا است. سازمان‌هایی همچون سازمان برنامه و بودجه، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی در اجرای مولفه‌های مختلف پروژه همکاری می‌کنند.